گواهینامه ایزو 45001 با نگاهی به مدیریت ارشد یک سازمان، به کسب و کارها کمک می کند تا یک محل کار ایمن و سالم برای کارکنان و بازدیدکنندگان ایجاد کند. این امر با کنترل عوامل مختلفی که ممکن است منجر به بیماری یا آسیب شود، مانند وضعیت جسمی، ذهنی و شناختی فرد به دست می آید. در این خبر به آن چه که شما برای آشنایی بیشتر با ایزو 45001 نیازمندید پرداخته ایم.

ایزو 45001 چیست ؟

ایزو 45001، سیستم مدیریت و ایمنی بهداشت شغلی است که در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است و اجرا می شود. این استاندارد در سال 2018 به منظور جایگزینی OHSAS 18001 منتشر شد. گواهینامه ایزو 45001 با نگاهی به مدیریت ارشد یک سازمان، به کسب و کارها کمک می کند تا یک محل کار ایمن و سالم برای کارکنان و بازدیدکنندگان ایجاد کند. این امر با کنترل عوامل مختلفی که ممکن است منجر به بیماری یا آسیب شود، مانند وضعیت جسمی، ذهنی و شناختی فرد به دست می آید. ایزو 45001 استاندارد شناخته شده ای برای مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای است که با نظرات کارشناسان بیش از 70 کشور توسعه یافته است و چارچوبی را برای سازمان ها فراهم می کند تا با در نظر گرفتن HSE، ایمنی را افزایش دهند و خطرات ناشی محیط کار را  کاهش دهند و سلامت و رفاه در محل کار را افزایش دهند. بیش از 1.7 میلیون کارگر در سال 2021 از یک بیماری ناشی از کار رنج می برند و بسیاری از آن ها آسیب دیده اند. به راحتی می توان فهمید که چرا برای سازمان شما مهم است که شرایط کاری ایمن و سالم را فراهم کند که از صدمات ناشی از محل کار، جلوگیری کند. مستندات ایزو 45001 از ساختار ده بند استفاده می کند که بر اساس موفقیت استاندارد بین المللی قبلی مانند OHSAS 18001 استاندارد های دستور العمل سازمان بین المللی کار و سایر استاندارد های ملی ساخته شده است.

گواهینامه ایزو 45001

الزامات ایزو 45001 عبارت اند از:

  1. زمینه سازمان: سیستم ایمنی و بهداشت شغلی شما باید برای افراد درگیر، مرتبط و کاربردی باشد. بنابراین باید مسائل داخلی و خارجی را که برکسب و کار شما تاثیر می گذارد در نظر بگیرید. هم چنین باید بدانید چه کسانی تحت تاثیر این مسائل قرار خواهند گرفت. این می تواند شامل افراد خارج از سازمان شما مانند بازدیدکنندگان و پیمانکاران باشد.
  2. رهبری و مشارکت کارگران: این امر هم تعهد و هم مشارکت کارکنان را تشویق می کند.
  3. برنامه ریزی: شامل تنظیم یک برنامه واضح برای شناسایی و مدیریت خطرات ایمنی وبهداشت شغلی است.
  4. پشتیبانی: به معنای فراهم کردن ابزارها و منابع مورد نیاز برای اجرا و حفظ سلامت شغلی و سیستم مدیریتی شما است. این می تواند شامل ارائه آموزش به کارکنان و ارائه PPE باشد.
  5. عملیات : این به ارزیابی رویه ها و توجه به تعهدات قانونی اشاره دارد. ارزیابی ریسک می تواند بخش کلیدی این نیاز باشد.
  6. ارزیابی عملکرد: مهم است بدانیم سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی شما کار میکند یا خیر. بنابراین باید عملکرد ایمنی و بهداشت را پایش و ارزیابی کنید.
  7. بهبود : این یک نیاز کلیدی است و نشان می دهد که شما به طور مداوم در حال بهبود و یافتن فرصت هایی برای بهبود سیستم مدیریت بهداشت شغلی خود هستید.

ایزو 45001 برای هر سازمان بزرگ و کوچک و هر صنعتی که می خواهد ایمنی کار را بهبود ببخشد، خطرات ایمنی و بهداشت شغلی را به حداقل برساند و یک محیط کار سالم را ارتقا ببخشد مناسب است.

مزایای دریافت گواهینامه ایزو 45001

  • کاهش حوادث محل کار
  • افزایش بهره وری
  • کاهش هزینه حق بیمه
  • رعایت قوانین و مقررات
  • افزایش روحیه کارکنان
  • ایجاد فرهنگ ایمنی و بهداشت در کسب و کار شما

گواهینامه ایزو 45001

نحوره استقرار ایزو 45001

  1. به دست آوردن حمایت رهبری: کسب تعهد و حمایت مدیریت ارشد برای اجرای موفقیت آمیز ISO 45001 بسیار مهم است. آن ها باید فعالانه مشارکت کنند و تعهد خود را به ایمنی و بهداشت شغلی نشان دهند.
  2.  کارکنان را درگیر کنید: کارکنان را در تمام سطوح در طول فرآیند اجرا درگیر کنید. نظرات آن ها را جویا شوید، آن ها را در ارزیابی ریسک مشارکت دهید و آموزش کافی برای اطمینان از مشارکت فعال و مالکیت آن ها بر سیستم ارائه دهید.
  3. به دنبال تخصص خارجی باشید: استخدام مشاوران یا کارشناسان خارجی با تجربه در اجرای ISO 45001 را در نظر بگیرید. آن ها می توانند راهنمایی های ارزشمندی ارائه دهند، در انجام یک تجزیه و تحلیل کامل شکاف کمک کنند، و به توسعه یک برنامه اجرایی موثر کمک کنند.
  4. بهبود مستمر: ISO 45001 بر اهمیت بهبود مستمر تاکید دارد. فرهنگ یادگیری را تشویق کنید که در آن کارکنان تشویق می شوند تا خطرات و حوادث را گزارش کنند و بهبودهایی را پیشنهاد کنند.

پیاده سازی ISO 45001 یک تصمیم استراتژیک است که تعهد یک سازمان را به سلامت و ایمنی کارکنان خود نشان می دهد. با پیروی از مراحل ذکر شده در این راهنما و ترکیب نکات ارائه شده، سازمان ها می توانند یک سیستم مدیریت OH&S قوی ایجاد کنند که با الزامات ISO 45001 هماهنگ باشد. سفر به سمت انطباق با ISO 45001 ممکن است به تلاش و منابع نیاز داشته باشد، اما مزایای یک محل کار ایمن تر و سالم تر هم برای کارکنان و هم برای سازمان ارزشمند است. اگر یک سازمان مساوی یا کمتر از 20 نفر داشته باشد، اجرای ISO 45001 تقریباً شش ماه طول خواهد کشید. با این حال، به تمرکز، دانش، منابع موجود و تخصص آن افراد در آن سازمان نیز بستگی دارد.

روش های دریافت گواهینامه ایزو 45001

اکنون که همه الزامات را درک کرده اید، وقت آن است که در نظر بگیرید که چگونه سازمان شما می تواند گواهینامه ایزو 45001 را دریافت کند. ما پیشنهاد می کنیم مراحل زیر را انجام دهید:

  • با استاندارد آشنا شوید.
  • یک تیم شایسته، مشتاق و نماینده تشکیل دهید که درگیر هستند. به یاد داشته باشید که مدیران خط و نمایندگان کارگران را درگیر کنید.
  • تجزیه و تحلیل شکاف سیستم مدیریت OH&S موجود را در مقایسه با الزامات ISO 45001 انجام دهید. این کار را با تراز کردن تمام عناصر سیستم مدیریت OH&S با استاندارد ISO 45001 انجام دهید و مشخص کنید که شکاف‌های شما کجاست. حتی اگر سازمان شما مطابق با OHSAS 18001 گواهینامه نداشته باشد، قوانین ملی بهداشت و ایمنی شغلی در کشور شما سازمان شما را ملزم می کند که از قبل عناصر زیادی را در اختیار داشته باشد.
  • در مورد برنامه پروژه، از جمله تاریخ ممیزی مهاجرت با همکاری تیم پروژه و نماینده سازمان صدور گواهینامه خود تصمیم بگیرید.
  • شکاف ها را ببندید. به طور معمول، شکاف ها عبارت های جدیدی هستند که در بالا در این استاندارد جدید ISO 45001 ذکر شد.
  • مسئولیت هایی را برای پر کردن شکاف ها، مستندسازی فرآیند، اطلاع رسانی و آموزش کارکنان خود در مورد فرآیندهای جدید و پیگیری پیشرفت ها اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که فرآیندهای اصلاح شده اجرا می شوند.
  • یک ممیزی داخلی انجام دهید و هرگونه عدم انطباق را قبل از ممیزی مهاجرت ببندید.
  • ممیزی مهاجرت را ترتیب دهید و گواهینامه را دریافت کنید.
  • برای حفظ و بهبود سیستم مدیریت OHS خود، از جمله مدیریت خط، کارگران و حسابرسان داخلی، تیم کوچکتری را تشکیل دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

09902702205

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *