ایزو آزمایشگاهی

منظور از ایزو آزمایشگاهی، استاندارد تخصصی 17025 برای سنجش آزمون نمونه کالیبراسیون و آزمایشگاه ها می باشد. که گواهینامه ایزو 17025 تاییدی بر استقرار و اجرای این استاندارد بین المللی در سازمان می باشد.

کاربرد استاندارد ایزو آزمایشگاهی چیست: این استاندارد آزمایشگاه‌ها را قادر می‌سازد تا نشان دهند که با شایستگی کار و نتایج معتبری تولید می‌کنند و در نتیجه اعتماد به کار خود را در سطح ملی و سراسر جهان افزایش می‌دهند.

همچنین به تسهیل همکاری بین آزمایشگاه ها و سایر ارگان ها در سراسر کشور کمک می کند. بدین معنی است که گزارش‌ها و گواهی‌های آزمایشی را می‌توان از یک کشور به کشور دیگر بدون نیاز به آزمایش بیشتر پذیرفت که به نوبه خود تجارت بین‌المللی را بهبود می‌بخشد.

ایزو آزمایشگاهی نقش مهمی در پشتیبانی از اعتبار و قابلیت اطمینان نتایج آزمایشگاه‌های آزمایش و کالیبراسیون در بسیاری از بخش‌های صنعت ایفا می‌کند. این امر نه تنها اعتماد جهانی را در فرآیند یک سازمان فراهم می کند، بلکه تجارت ملی و بین المللی را از طریق پذیرش داده های آزمایش و کالیبراسیون بین کشورها، بدون نیاز به آزمایش اضافی، ارتقا می دهد.

در بسیاری از کشورها، از جمله ایران ایزو 17025 استانداردی است که اکثر آزمایشگاه‌ها باید برای اخذ آن اعتبار و از نظر فنی صلاحیت داشته باشند.

ایزو 17025 چیست:

ایزو آزمایشگاهی الزامات عمومی برای صلاحیت آزمایشگاه‌ها و کالیبراسیون است که توسط سازمان استاندارد ایزو در شهر سوئیس تدوین شده است. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم در همه کشورها، ایزو 17025 استانداردی است که اکثر آزمایشگاه‌ها باید برای آن اعتبار داشته باشند تا از نظر فنی صلاحیت داشته باشند. در بسیاری از موارد، مقامات نظارتی نتیجه مربوط به آزمایش یا کالیبراسیون را از آزمایشگاهی که معتبر نیست نمی پذیرند. ایزو آزمایشگاهی که برای اولین بار با نام ISO/IEC Guide 25 معرفی شد، ابتدا توسط سازمان بین‌المللی استاندارد در سال 1999 انتشار یافت. مشترکات زیادی با استاندارد ایزو 9001 وجود دارد، اما این استاندارد در الزامات مربوط به صلاحیت خاص‌تر است و مستقیماً اعمال می‌شود. آزمایشگاه‌ها از ایزو 17025 برای استقرار یک سیستم کیفیت با هدف بهبود توانایی‌شان برای تولید مداوم نتایج معتبر استفاده می‌کنند.
ایزو آزمایشگاهی

استاندارد ایزو آزمایشگاهی برای چه کسانی مناسب است:

استاندارد آزمایشگاهی برای هر سازمانی که آزمایش، نمونه برداری یا کالیبراسیون انجام می دهد و نتایج قابل اعتمادی می خواهد مفید است. این شامل همه انواع آزمایشگاه‌ها می‌شود، خواه متعلق به دولت، صنعت یا در واقع هر سازمان دیگری باشد. این استاندارد همچنین برای دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، دولت‌ها، تنظیم‌کننده‌ها، سازمان‌های بازرسی، سازمان‌های صدور گواهی‌نامه محصول و سایر نهادهای ارزیابی انطباق با نیاز به انجام آزمایش، نمونه‌برداری یا کالیبراسیون مفید است.

علت ویرایش ایزو 17025:

ایزو آزمایشگاهی در سه نسخه منتشر شده است یعنی در سال های 1999، 2005 و 2017. مهم‌ترین تغییرات ایزو آزمایشگاهی بین سال‌های 1999 و 2005 بوده که تأکید اساسی بر مسئولیت‌های مدیریت ارشد، الزامات صریح سیستم مدیریت و ارتباط با مشتری دارد.

ورژن 2005 ایزو آزمایشگاهی شامل پنج عنصر مهم یعنی مراجع هنجاری، اصطلاحات و تعاریف، الزامات مدیریت و فنی می باشد. الزامات مدیریت در درجه اول به عملکرد و اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت مربوط می باشد. الزامات فنی شامل صحت و قابلیت اطمینان آزمایش ها و کالیبراسیون ها انجام شده را تعیین می کند.

نسخه ایزو آزمایشگاهی ویرایش 2017 این ساختار را به عنوان محدوده، مراجع هنجاری، شرایط و تعاریف، الزامات عمومی، الزامات ساختاری، نیازهای منابع، الزامات فرآیند و الزامات سیستم مدیریت تغییر داده است. الزامات عمومی و الزامات ساختاری مربوط به سازمان خود آزمایشگاه است. الزامات فرآیند قلب این نسخه از استاندارد در تشریح فعالیت ها است تا اطمینان حاصل شود که نتایج بر اساس علم پذیرفته شده و با هدف اعتبار فنی می باشد. الزامات سیستم مدیریت اقداماتی است که توسط سازمان انجام می شود تا ابزارهای سیستم مدیریت کیفیت را به خود بدهد تا از کار افراد خود در تولید نتایج معتبر فنی پشتیبانی کند.
ایزو آزمایشگاهی

عوامل تاثیر گذار دریافت ایزو آزمایشگاهی:

همانطور که می دانید، اعتباربخشی ایزو 17025 نقش مهمی در پشتیبانی از ارائه نتایج دقیق و قابل اعتماد از خدمات تست آزمایشگاهی، کالیبراسیون، نمونه‌برداری و اندازه‌گیری در بسیاری از بخش‌ها دارد.

صلاحیت فنی یک آزمایشگاه به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  1. صلاحیت، آموزش و تجربه کارکنان
  2. تجهیزات مناسب – به درستی کالیبره شده و نگهداری شود
  3. رویه های تضمین کیفیت کافی
  4. شیوه های صحیح نمونه گیری
  5. روش های تست مناسب معتبر
  6. قابلیت ردیابی اندازه گیری ها بر اساس استانداردهای ملی
  7. مراحل ثبت و گزارش دقیق
  8. امکانات تست مناسب
  9. ابزار ارزیابی آمادگی

چگونه برای ایزو آزمایشگاهی درخواست دهیم؟

فرم درخواست مربوط موجود در سایت را تکمیل کنید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

گواهینامه ایزو 17025:

به طور کلی، گواهینامه ایزو آزمایشگاهی، از آزمایشگاه ها در حفظ فرآیندهای پیچیده آزمایش و کالیبراسیون با بالاترین استانداردها پشتیبانی می کند و به مشتریان خارجی نشان می دهد که خروجی های آزمایشگاه معتبر و قابل اعتماد هستند.

اعتباربخشی ایزو آزمایشگاهی به سازمان‌ها کمک می‌کند که شایستگی خود را با رعایت معیارهای سطح بالایی در استاندارد نشان دهند و از این رو، نتایجی که تولید می‌کنند توسط کاربران نهایی، خدماتشان قابل قبول است.

اعتباربخشی همچنین با فراهم کردن دسترسی به قراردادهایی که به سازمان‌های معتبر نیاز دارند یا مشخص می‌کنند، یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

مهمتر از همه، اعتباربخشی سازمان استاندارد است که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است و فرصت های بین المللی را ایجاد می کند.

پس از انجام مشاوره و پیاده سازی استاندارد ایزو آزمایشگاهی و در نهایت انجام بازرسی توسط بازرسان سازمان تایید صلاحیت گواهی صادر خواهد شد.
جهت مشاوره رایگان می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید.
شماره موبایل: 09185210731
شماره موبایل: 09920702205

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *