در این متن خبری، ما به مزایا و کاربرد haccp در صنایع غذایی و فرآیند اجرای استاندارد و صدور گواهینامه HACCP می پردازیم. همچنین نکات مفیدی برای پیمایش مسیر صدور گواهی به شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

haccp در صنایع غذایی چیست:

HACCP یک نظام مدیریتی موثر در خصوص مواد غذایی است که با وجود الزامات تدوین شده آن ارزیابی و کنترل خطرات موجود از فرآیند تولید گرفته تا تهیه و جابجایی مواد خام تا توزیع و مصرف محصول نهایی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. بی شک در این برنامه مدیریت باید به شدت به مفهوم HACCP متعهد باشد زیرا این تعهد توسط مدیریت ارشد به کارکنان شرکت احساس امنیت و تولید مواد غذایی ایمن را می دهد.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم HACCP برای استفاده در همه بخش های صنایع غذایی از اقدامات اولیه تا آماده‌سازی مواد غذایی برای مصرف طراحی شده است. تمام اصول هفت گانه اچ ای سی سی پی توسط سازمان های دولتی، انجمن های تجاری و سازمان های دولتی پذیرفته شده است.

به صورت کلی در واقع این استاندارد می‌تواند تأیید کند که عملیات شما با سیستم نقطه کنترل بحرانی تجزیه و تحلیل خطر مطابقت دارد یا تأسیسات شما را از نظر شیوه‌های تولید خوب (GMP) ممیزی کند.

haccp در صنایع غذایی

گواهینامه HACCP چیست:

آیا به گواهی HACCP نیاز دارید؟

پاسخ دقیق به این سوال به ماهیت کسب و کار و موقعیت مکانی شما بستگی دارد. زیرا در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که پروسه ی کاری شما فقط به یک برنامه HACCP نیاز دارد اما صدور گواهینامه آن ضروری نیست.

با این حال، هنوز هم مزایای زیادی برای جستجو و دستیابی به گواهینامه وجود دارد.
چرا گواهی دریافت کنیم؟

صدور گواهینامه HACCP اقدامی است که سیستم مدیریتی شما را بر اساس رعایت الزامات استاندارد بیین المللی تایید می کند.

از آنجا که HACCP یک سیستم بین المللی است، پس قطعا شما در جست و جوی صدور گواهینامه از یک مراکز خارجی هستید. ما این مژده را به شما می دهیم که جز لیست معتبرترین مراکز صدور گواهی ایزو در ایران هستیم.

پس از قبولی در مراحل ممیزی، گواهینامه haccp همراه با دستورالعمل هایی مرتبط دریافت خواهید کرد.

به خاطر داشته باشید: صدور گواهینامه فرآیندی یکباره نیست. گواهی شما به طور کلی به مدت سه سال معتبر خواهد بود. پس از آن، باید از طریق یک ممیزی جدید دوباره درخواست دهید.

حسابرسان معمولاً بین صدور گواهینامه شما و قبل از انقضای آن یک ممیزی نظارتی انجام می دهند، بنابراین باید آماده باشید.

مزایای اخذ گواهی HACCP:

منظقی ترین دلیل برای اخذ گواهی، جنبه ایمنی مواد غذایی جهت آسودگی خاطر مصرف کنندگان است. شما نمی توانید برای ایمنی مواد غذایی و محافظت از مشتریان خود ریسک کنید. به همین دلیل است که بسیاری از رگولاتورها و مشتریان اکنون از تولیدکنندگان می خواهند که نوعی سیستم را در محل خود داشته باشند، خواه HACCP باشد یا برنامه دیگری.

در حالی که ایمنی مواد غذایی یکی از نگرانی های اصلی است، فرآیند صدور گواهی نیز می تواند ارزش واقعی به کسب و کار شما بیافزاید. یک حسابرس فقط سیستم شما را بر اساس استاندارد ارزیابی نمی کند، آنها فرصت هایی را برای کاهش هزینه های اضافی، افزایش کارایی و کوتاه کردن زمان برای ورود به بازار فراهم می کند.

HACCP چندین مزیت را به سیستم ارائه می دهد. مهمتر از همه بر شناسایی و پیشگیری از خطراتی که ممکن است غذا را ناامن کند، تمرکز دارد زیرا مبتنی بر علم صحیح است. اجازه می دهد تا نظارت دولت کارآمدتر و مؤثرتر باشد، در درجه اول در ثبت سوابق به بازرسان اجازه می دهد تا ببینند یک شرکت تا چه حد از قوانین ایمنی مواد غذایی و از اقداماتی پیروی می کند تا خطر مواد غذایی ناامن را در یک دوره کاهش می دهد. مسئولیت تضمین ایمنی مواد غذایی را به طور مناسب بر عهده سازنده یا توزیع کننده مواد غذایی می گذارد. و در نهایت به شرکت های مواد غذایی کمک می کند تا به طور موثرتری در بازار جهانی رقابت کنند و موانع تجارت بین المللی را کاهش می دهد.

اخذ گواهینامه بین المللی HACCP به کسب و کار شما این امکان را می دهد تا:

  1. خطر تولید محصولات ناایمن را کاهش دهید
  2. اعتماد به محصولات خود را افزایش دهید، که به اعتبار بیشتر نزد مشتریان و شرکای جهانی ختم می شود
  3. سبب می شود تا یک نمای کلی از تعامل سیستم های ایمنی مواد غذایی مورد استفاده در محل ارائه شود
    haccp در صنایع غذایی

ارتباط بین haccp و gmp:

نشان دهید که به شیوه های تولید خوب متعهد هستید

ممیزی GMP تضمین تامین کننده NSF International یک ارزیابی قوی از برنامه های پیش نیاز، مانند نگهداری، تمیزی، کنترل آفات و بهداشت شخصی است.

ممیزی شدن بر اساس استاندارد GMP NSF International به تولیدکنندگان مواد غذایی کمک می کند:

  1. به خرده فروشان عمده دسترسی پیدا کنند
  2. برای صدور گواهینامه با استانداردهای معیار GFSI آماده شوند
  3. برای انطباق با FSMA آماده شوند
  4. الزامات اساسی ایمنی و کیفیت مواد غذایی را رعایت کنند
  5. پیش نیازهای توسعه یک طرح ایمنی مواد غذایی قوی را برآورده سازید

گواهی HACCP  و gmp که هر دو مربوط به مواد غذایی هستند، به طور فزاینده ای توسط مشتریان ترجیح داده می شود. و ارائه گواهینامه های ذکر شده تأیید می کند شما تمام استانداردهای انطباق را رعایت می کنید.

هزینه دریافت haccp در صنایع غذایی:

بحث هزینه دو بحث مهم را در بر می گیرد اولین مورد بحث اجرای استاندارد است و دومین مورد آن در خصوص صدور گواهینامه و مرجع اعتبار بخشی آن می باشد. برآورد دقیق هزینه haccp در صنایع غذایی به تعداد پرسنل و اجرای استاندارد بستگی دارد. که برای کسب اطلاع بیشتر و برآورد دقیق هزینه بهتر است از کارشناسان ما مشاوره بگیرید.
شماره موبایل 09185210731
شماره موبایل: 09902702205

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *