نحوه گرفتن مدرک ایزو

برای پیگیری نحوه گرفتن مدرک ایزو لازم است با شرکت ارائه دهنده مدرک تماس بگیرید و پس از مشخص کردن نوع مدرک و الزامات آن، اقدام کنید.

مقدمه

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دنبال بهبود عملکرد، افزایش اعتماد مشتری و نیز ارتقا سطح کیفیت خدمات یا محصولات خود هستند، تمایل دارند مدارک مربوطه را دریافت کنند. یکی از مهم‌ترین مدارک که استانداردهای بین‌المللی را در حوزه‌های مختلف تعیین می‌کند، ایزو نام دارد. ایزو در حوزه‌هایی همچون مدیریت کیفیت، ایمنی، محیط زیست، امنیت اطلاعات و … استانداردهای مشخصی را تعیین می‌کند. طبق این استانداردها کسب‌وکارها موظف هستند در چارچوب خاصی فعالیت کنند.

دریافت گواهی ایزو یک مزیت رقابتی قابل‌توجه برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند و در توسعه پایدار آن‌ها نقش مهمی دارد. شرکت‌هایی که از مدرک ایزو برخوردار هستند، در مناقصات، صادرات و همکاری‌های بین‌المللی شانس بیشتری دارند. پیاده‌سازی اصول ایزو سبب می‌شود بهره‌وری داخلی سازمان‌ها بیشتر شده و از نارضایتی مشتریان جلوگیری شود. در ادامه برخی نکات را پیرامون نحوه گرفتن مدرک ایزو بررسی خواهیم کرد

نحوه گرفتن مدرک ایزو به چه صورت است؟

هزینه دریافت ایزو 9001 چقدر است؟

ایزو 9001 ازجمله مهم‌ترین استانداردهای بین‌المللی در حوزه مدیریت کیفیت است. این استاندارد چارچوب مشخصی برای ارتقاء فرآیندها، کاهش خطاها، جلب رضایت مشتریان و … ارائه می‌کند. کسب‌وکارها می‌توانند از این چارچوب برای بهره‌وری بیشتر خود استفاده کنند. یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبین کسب‌وکار برآورد هزینه آن است. هزینه و نحوه گرفتن مدرک ایزو ثابت نبوده و به موارد متعددی وابسته خواهد بود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. اندازه سازمان و تعداد کارکنان آن روی هزینه و نحوه گرفتن مدرک ایزو اثر می‌گذارند. مشخصا ممیزی یک شرکت کوچک با 10 کارمند ساده‌تر از یک سازمان با صدها کارگر و کارمند است. هرچه تعداد کارمندان بیشتر باشد، هزینه و زمان پیاده‌سازی فرآیند ایزو افزایش خواهد یافت.
  2. نوع فعالیت سازمان نیز می‌تواند روی هزینه دریافت ایزو 9001 اثرگذار باشد. صنایع‌ از نظر نوع فعالیت، میزان ریسک، پیچیدگی و نیز حساسیت‌های کیفی با یکدیگر متفاوت هستند. این امر باعث می‌شود استانداردسازی در یک شرکت تولید دارو یا مواد غذایی به ممیزی دقیق‌تری نیاز داشته باشد.
  3. مرجع ارائه دهنده ایزو نیز می‌تواند روی هزینه دریافت ایزو اثر بگذارد. بسیاری از کسب‌وکارها از نهادهای داخلی ایزو دریافت می‌کنند که هزینه کمتری خواهد داشت. برای فعالیت‌های بین‌المللی یا صادرات، اغلب فعالین تمایل دارند از مدارک مراجع معتبر بین‌المللی بهره ببرند که هزینه‌بر خواهند بود.

در ایران، اخذ گواهینامه ایزو فوری از طریق شرکت‌های مشاوره‌ای معتبر متغیر بوده و به مواردی همچون مشاوره، پیاده‌سازی، آموزش و انجام ممیزی نهایی بستگی خواهد داشت. ازاین‌رو بهتر است برای بررسی دقیق قیمت با شرکت مربوطه تماس بگیرید و در خصوص مدارک لازم برای گرفتن ایزو پرس‌وجو کنید.

هزینه دریافت ایزو 9001 چقدر است؟

گواهی ایزو چیست؟

گواهی ایزو یک سند بین‌المللی است که نشان می‌دهد کسب‌وکار در الزامات مشخص شده حرکت می‌نماید. این گواهی مشخص می‌کند سازمان سیستم مدیریتی خود را بر اساس چارچوب‌های بین‌المللی طراحی و اجرا کرده است. گواهی ایزو توسط نهادهای معتبر صادر می‌گردد و برای 3 سال اعتبار دارد. البته طی این مدت به ممیزی‌های دوره‎ای نیاز است تا اعتبار آن حفظ شود.

داشتن این گواهی می‌تواند برای کسب‌وکارها یک ارزش افزوده ایجاد کند که از آن‌ در مناقصات دولتی، قراردادهای بین‌المللی، مشارکت با شرکت‌های بزرگ، صادرات کالا و … بهره ببرند. جالب است بدانید بسیاری از برندهای معتبر جهانی صرفا با سازمان‌هایی همکاری می‌کنند که دارای مدارک ایزو بوده و نحوه گرفتن مدرک ایزو را گذرانده باشند. برخی از مهم‌ترین مدارک ایزو عبارتند از:

  1. ایزو 9001؛ این ایزو پرکاربردترین استاندارد برای مدیریت کیفیت در تمامی سازمان‌ها است. بسیاری از کسب‌وکارها تمایل دارند این ایزو را برای سازمان خود کسب کنند.
  2. هدف ایزو 14001 مدیریت زیست‌محیطی و کاهش اثرات منفی روی محیط است. وجود این ایزو برای صنایع تولیدی ضروری خواهد بود. بسیاری از فعالین صنعت پتروشیمی باید ایزو 14001 را اخذ کنند.
  3. ایزو 45001 استاندارد مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است. اخذ این ایزو برای سازمان‌هایی مناسب است که به سلامت کارکنان، کاهش حوادث کاری و کنترل ریسک‌های ایمنی اهمیت می‌دهند.
  4. اخذ ایزو 22000 برای کسب‌وکارهای مرتبط با مواد غذایی ضروری است. این ایزو جهت پیشگیری از آلودگی، کنترل خطرات غذایی و اطمینان از ایمنی محصولات کاربرد خواهد داشت.

دقت کنید سازمان‌ها برای اخذ هر کدام از این گواهی‌ها باید مراحلی همچون تعیین دامنه کاربرد ایزو، تدوین اسناد، آموزش پرسنل، انجام ممیزی داخلی و … را طی کنند. مراحل و نحوه گرفتن مدرک ایزو به کمک شرکت‌های ارائه دهنده مدارک به‌راحتی صورت خواهد گرفت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی و مشاوره در این زمینه با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *