دریافت ایزو برای شرکت


دریافت ایزو برای شرکت، شامل بخش ها و نکات مختلفی است که لازم می دانیم در این مطلب به این موارد اشاره کنیم.

معرفی استاندارد های ایزو

سازمان بین المللی استاندارد سازی در ژنو سوئیس اقدام به تهیه و طراحی انواع سیستم های مدیریتی و کیفیتی کرده که برای کلیه کسب و کار و تجارت های مختلف نوشته شده است. برخی از مهم ترین استاندارد های ایزو که در هنگام دریافت ایزو برای شرکت بایستی بدان توجه کنیم شامل موارد زیر است:

ایزو 9001: سیستم مدیریت کیفیت عالی که بر اساس 12 بند طراحی شده و برای کلیه کسب و کارها اعم از خدماتی و تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین بخش های مربوط به این استاندارد شامل ارائه خدمات و چگونگی تولید محصولات، رهبری سازمان با بهره گیری از برنامه ریزی استراتژیک و هم چنین نحوه انبارداری و کنترل موجودی است. در حال حاضر آخرین ویرایش مربوط به استاندارد در سال 2015 نگاشته شده و می توان از آن بهره گرفت.

ایزو 14001: سیستم مدیریت زیست محیطی و ارزیابی جنبه های آن برای به خصوص شرکت های تولیدی جهت حفاظت از محیط زیست اطراف کارخانه که برای آخرین مرتبه در سال 2015 مورد بازبینی قرار گرفت.

ایزو 45001: استاندارد تقریبا به روز و جایگزین ohsas 18001  می باشد که سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را شامل می شود و در سال 2018 مورد نگارش قرار گرفت.

استاندارد های مربوط به مشتریان: ایزو 10002 و 10004 سیستم های رضایتمندی مشتریان و هم چنین شکایت سنجی. که در سال 2018 نگارش شده.

در هنگام دریافت ایزو برای شرکت استاندارد های مهم دیگری هم چون ایزو 31000: سیستم مدیریت ریسک. ایزو 50001: سیستم مدیریت انرژی. ایزو 22000 و haccp: سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی و 17025 مربوط به آزمایشگاه ها طراحی و تدوین شده است.

مدارک لازم برای گرفتن ایزو

مراحل دریافت ایزو برای شرکت چیست:

در هنگام دریافت ایزو لازم است از قبل استاندارد مورد نظر خود را برا سیستم و کسب و کار خود تعیین کنید و اگر در این زمینه اطلاعی ندارید لازم است از قبل با کارشناس مشاور ایزو، ارتباط بگیرید.

پس از انتخاب سیستم مورد نظر خود، منابع و امکانات کافی جهت استقرار اخذ ایزو معتبر را بایستی برای کارشناس فراهم کنید. این شرایط می تواند شامل گوشزد کردن به تیم مدیریتی خود در خصوص همکاری با مشاور ایزو، در اختیار قرار دادن اسناد محرمانه سازمان در خصوص روش های تولید، بازاریابی سازمان و انبارداری به مشاورین ایزو و هم چنین در اختیار قرار دادن امکانات اداری و رفاهی شرکت از قبیل زونکن، پرینتر، سیستم رایانه ای و نرم افزارهای حسابداری و انبارداری به وی.

پس از مشاوره و پیاده سازی مستندات ایزو در سازمان نوبت به ممیزی آخر می رسد که با بهره گیری از طراحی صورت سوالاتی در این خصوص بررسی می شود که آیا اسناد و مدارک ایزو به درستی در سیستم کسب و کار شما، مورد پیاده سازی و ارزیابی قرار گرفته است یا نه.

در نهایت پس از تایید مراحل ممیزی، ایزوی مورد از شرکت صادر کننده گواهی ایزو صادر می شود و سازمان می تواند به وسیله این مدرک نشان دهد که به درستی اصول استاندارد های به روز دنیا را در سیستم خود رعایت کرده و این مسئله باعث اعتماد سازی و ماندن در کورس دنیای رقابت در بازار می شود.

دریافت ایزو برای شرکت
دریافت ایزو برای شرکت

مشخصات اخذ ایزو معتبر

ایزویی معتبر است که تحت اعتبار سازمان های جهانی iaf، ias و ascb باشد. در واقع هر ایزویی که به غیر از این ارگان ها صادر شود قابل اعتماد نیست و بدانید که اخذ ایزو معتبر برای شما انجام نگرفته. هم چنین در هنگام دریافت ایزو برای شرکت به این نکته توجه کنید که آیا کارشناس و مشاوره ایزو، از صلاحیت لازم و کافی در این خصوص برای پیاده سازی مستندات ایزو برخوردار است یا خیر و برای فهمیدن این موضوع کافی است که جست و جوی ساده ای در خصوص رزومه کاری فرد انجام دهید تا متوجه سابقه فعالیت وی بشوید.

چگونگی مشاوره و آموزش ایزو در سازمان

در هنگام دریافت ایزو برای سازمان 3 اصل بایستی اجرایی شود.

  1. آموزش
  2. پیاده سازی
  3. مشاوره و ممیزی

آموزش: آموزش بندهای استاندارد به مدیران سازمان تا دید کلی نسب به ایزوی مورد نظر داشته باشند.

پیاده سازی: این اصل به معنای طراحی و تولید فرم های ایزو و پر کردن آن با استفاده از نیازمندی های سازمان است. در اختیار قرار دادن روش های اجرایی و دستورالعمل های کاری مربوطه نیز از مراحل پیاده سازی ایزو در کارخانه به حساب می آید.

مشاوره و ممیزی: اخذ ایزو معتبر نیازمند مراقبت در طول سال های متمادی است. اگر مراقبت از آن انجام نگیرد بدون شک پروژه اخذ استاندارد با شکست مواجه می شود. این مساله مانند کاشت نهالی است که بدون مراقبت از آن تبدیل به درخت تنومند نمی شود. پیاده سازی الزامات ایزو هم در ابتدا نیازمند مراقبت و نگهداری است تا بتوان ثمره آن را در طول زمان برای شرکت مورد نظر دریافت کرد.

شرکت آروین سپهر دیار آمادگی خود را در جهت پیاده سازی استاندارد و دریافت ایزو برای شرکت اعلام می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره با شماره زیر تماس بگیرید:

09902702205

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *