شرکت های صدور گواهینامه ایزو


در این مقاله درباره انواع شرکت های صدور گواهینامه ایزو و شرایط و مراحل اخذ دریافت این گواهینامه بین المللی صحبت خواهیم کرد

انواع شرکت های صدور گواهینامه ایزو

در این مقاله قرار است درباره انواع شرکت های صدور گواهینامه ایزو صحبت کنیم. به صورت کلی، شرکت‌هایی که در زمینه صدور گواهینامه بین المللی ایزو در کشور فعالیت می‌کنند، بسیار گسترده هستند. لذا نمی‌توان به صورت دقیق درباره شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، صحبت کرد. با این وجود در ادامه سعی می‌کنیم به بررسی شرکت های صدور گواهینامه ایزو بپردازیم.

شرکت های صدور گواهینامه ایزو

از جمله‌ی مهمترین و معتبرترین شرکت های صدور گواهینامه ایزو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • شرکت‌های صدور گواهینامه ایزو خارجی تحت اعتبار IAF: این دسته از شرکت‌های فعال در زمینه صدور گواهینامه ایزو نمایندگی شرکت‌های خارجی هستند که دفتر مرکزی آن‌ها در کشورهای اروپایی، آمریکایی یا استرالیایی واقع شده است. هر کدام از این شرکت‌ها بسته به اعتبار و اجازه‌ای که از IAF دارند، می‌توانند برای تایید صلاحیت شرکت‌های سی بی اقدام کنند. به عنوان مثال ممکن است یک شرکت فقط اجازه تایید صلاحیت شرکت‌ها برای صدور گواهینامه ایزو 9001:2015 را داشته باشد ولی شرکت دیگری صرفا بتواند گواهینامه‌ای مانند ایزو 9001 را اعطا کند.
  • شرکت های صدور گواهینامه بین المللی ایزو تحت اعتبار ASCB: تعداد زیادی از مراجعی که در زمینه صدور گواهینامه ایزو فعالیت می‌کنند، در دسته مراکز ASCB جای می‌گیرند. این مراجع از نظر رتبه بندی یک پله پایین‌تر از مراجع IAF قرار دارند. معتبرترین و مهمترین شرکت های صدور گواهینامه بین المللی ایزو تحت اعتبار ASCB مربوط به کشور انگلیس هستند که شمار آن‌ها بیش از سی هزار شرکت در سراسر دنیا است. مهمترین مزیت دریافت گواهینامه تحت اعتبار ASCB پرداخت هزینه‌ی پایین‌تر است و اگر به دنبال خرید گواهینامه ایزو ارزان هستید، گواهینامه‌های ASCB گزینه‌ی مناسبی هستند.
  • مراکز صدور گواهینامه ISO با اعتبار مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) عضو IAF: بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه صدور گواهینامه ISO با اعتبار IAF در کشور فعالیت می‌کنند؛ در داخل کشور ما نمایندگی تاسیس کرده‌اند. از طرفی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران که به اختصار NACI نامیده می‌شود، یک مرکز تحت نظر سازمان ملی استاندارد است. این مرکز در زمینه صدور گواهینامه بین المللی ایزو فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است که این مرکز تنها اجازه صادر کردن گواهینامه ISO 9001 را دارد.
شرکت های صدور گواهینامه ایزو

صدور گواهینامه ایزو

سازمان ایزو یک سازمان بین المللی و غیر دولتی تنظیم کننده استاندارد می‌باشد که مقر اصلی آن در شهر ژنو سوئیس قرار گرفته است. سازمان ایزو در حوزه‌های مختلف تجاری، صنعتی و دارایی در سراسر دنیا نمایندگان گوناگونی دارد. این سازمان وظیفه‌ی تعریف و اجرای استاندارد را بر عهده دارد. به عبارتی دیگر، خود سازمان ایزو شرکت یا محصولی را تایید نمی‌کند، بلکه صدور گواهینامه بین المللی ایزو به وسیله‌ی سازمان‌ها و نهادهای زیر نظر آن انجام می‌شود. به عبارت دیگر، سازمان ایزو، یک شرکت را تائید می‌کند و آن شرکت با استفاده از قواعد و قوانین بین المللی که توسط سازمان ایزو تهیه شده است، برند یا محصولی را تایید کرده و به آن گواهینامه ایزو اهدا می‌نماید.

شرکت های صدور گواهینامه ایزو

گواهینامه بین المللی ایزو نوعی گواهینامه جهانی است که بیان کننده انجام و پیاده سازی یکسری اصول دقیق در سیستم کاری سازمان دارنده گواهینامه است. این گواهینامه توسط نهادی معتبر به نام CB صادر می‌شود. گواهینامه ایزو تایید می‌کند که فرایند تولید و یا شیوه و سیستم مدیریتی یک کارخانه یا شرکت، کلیه الزامات درست و استاندارد مد نظر این سازمان را دارد و به نوعی تضمین کننده کیفیت محصولات و یا سیستم آن کارخانه به حساب می‌آید.

این گواهینامه اهمیت بسیار زیادی برای یک شرکت یا سازمان دارد. همانطور که می‌دانید داشتن گواهینامه بین المللی ایزو یعنی شرکت یا سازمان مد نظر توانسته یکسری استانداردهای حداقلی را رعایت کند و در زمره‌ی شرکت‌های معتبر قرار گیرد.

گواهینامه ایزو.

 

مراحل اخذ گواهینامه بین المللی ایزو

با توجه به آنچه گفته شد، دریافت گواهینامه بین المللی ایزو از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در اینجا سعی داریم به صورت مختصر و مفید درباره مراحل اخذ گواهینامه بین المللی ایزو صحبت کنیم. اولین قدم برای گرفتن گواهینامه ایزو، انتخاب درست استاندارد ایزو است. قبل از هر چیزی شما باید استانداردی را انتخاب کنید که با سازمان یا محصول شما متناسب باشد. لذا باید یک نسخه از استاندارد ایزو را تهیه کنید و به بررسی انواع مختلف این گواهینامه بپردازید و اطلاعات کامل‌تری درباره این استاندارد به دست بیاورید. پس از این مرحله و در صورتی که با استانداردهای ایزو آشنا نیستید، باید برای اجرای این استاندارد یک دوره آموزشی بگذارنید یا از اشخاص موفق کمک بگیرید تا بتوانید این مهارت‌ها و آموزش‌ها را در سیستم خود پیاده سازی کنید.

به علاوه شما می‌توانید از اشخاص متخصص در این حوزه کمک بگیرید تا شرایط برای اخذ گواهینامه بین المللی ایزو ساده‌تر گردد. قدم بعدی، انتخاب یک شرکت مناسب و معتبر برای دریافت گواهینامه ایزو است. همانطور که در قسمت قبلی هم ذکر شد، شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند. برخی از این شرکت‌ها از اعتبار بالایی برخوردارند و برخی دیگر نه. لذا در هنگام انتخاب شرکت صادر کننده مجوز ایزو حتما باید به این نکته توجه کنید. مرحله هفتم دریافت گواهینامه ایزو، استقرار سیستم مدیریت یا تولید محصول است. در این مرحله باید سیستم مدیریت یا تولید محصول را با توجه به استاندارد ایزو بررسی کرده و ضعف‌های آن را برطرف سازید.

بعد از این مرحله، نوبت به مرحله اول ممیزی خارجی می‌رسد. در این مرحله، مدارک سیستم مدیریتی یک کارخانه را بازنگری می‌کنند و یک آنالیز کلی از فعالیت‌های مورد نیاز برای رسیدن به استانداردهای لازم جهت دریافت مجوز ایزو به شرکت ارائه می‌دهند که می‌توان از آن به عنوان یک برنامه اجرایی استفاده نمود. در دومین مرحله ممیزی خارجی و پس از انجام اقداماتی که در مرحله اول ممیزی مشخص شده است، دوباره سیستم مدیریتی را بازنگری می‌کنند تا از اثربخشی اقدامات مرحله‌ی قبل مطمئن شوند. در صورتی که سیستم مدیریت شرکت با استانداردهای ایزو سازگاری داشته باشد، مجوز ایزو برای آن شرکت یا کارخانه صادر می‌گردد.

شرکت های صدور گواهینامه ایزو

دریافت گواهینامه بین المللی ایزو چه مقدار طول می‌کشد؟

مدت دریافت گواهینامه بین المللی ایزو به پارامترهای مختلفی وابسته است. بسته به شرکت های صدور گواهینامه ایزو، شرکت مشاور و سازمان متقاضی و همچنین نوع و پیچیدگی تجارتی که به دنبال اخذ گواهینامه ایزو می‌باشد، زمان دریافت این گواهینامه متفاوت است. با این وجود دریافت گواهینامه بین المللی ایزو بین 6 تا 12 ماه زمان نیاز دارد که به زمان و جدیت برند شما در اجرا و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت وابسته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *