مراحل استقرار ایزو


برای این که بتوانیم استاندارد مورد نظر سازمان خود را دریافت کنیم نیازمند آشنایی با مراحل استقرار ایزو در کارخانه و شرکت خود هستیم. به همین دلیل در این مقاله به صورت کامل تمامی این مراحل را بخش بندی کرده ایم.

اهداف استقرار ایزو

اهداف استقرار استانداردهای ایزو (سازمان بین‌المللی استانداردها) شامل بهبود کیفیت، کاهش هدررفت منابع، افزایش بهره‌وری، افزایش رضایت مشتریان، ایجاد فرآیندهای کارآمدتر، افزایش اعتبار و رقابت‌پذیری بین المللی، و حفظ محیط زیست است.

استقرار استانداردهای ISO همچنین بهبود اطمینان از انطباق با قوانین و مقررات مربوط، کاهش ریسک‌های عملیاتی و حفظ سلامت و ایمنی کارکنان را نیز در پی دارد. این استانداردها همچنین می‌توانند به کسب و کارها کمک کنند تا بهبودهای مداوم را در فرآیندها و محصولات خود اعمال کنند و در نتیجه به رشد و توسعه پایدار دست یابند

چرا گرفتن ایزو مهم است؟

اگر هیچ گونه آشنایی با ایزو ندارید بدانید که منظم ساختن تمامی فرآیندهای کاری در یک کارخانه و سازمان با بهره گیری از الزامات ایزو امکان پذیر است. این الزامات به سازمان جهت می بخشد و مشخص می سازد که هر فرد در سازمان دارای چه جایگاهی و چه شرح وظایفی در اختیار دارد و این مساله به خصوص برای شرکت های بزرگ از اهمیت زیادی برخوردار است.

مراحل استقرار ایزو

مراحل استقرار ایزو شامل چند مرحله است؟

مراحل این استقرار از چندین بخش مختلف تقسیم بندی شده است. پیاده سازی درست و اصولی تمامی این موارد منجر به دریافت گوهینامه ایزو معتبر می گردد و این مساله جایگاه و رتبه بندی شرکت را با پیشرفت مواجه می سازد.

این مراحل به بخش بندی های زیر تقسیم بندی می شود:

  • طراحی و تنظیم چارت سازمانی و تخصیص دادن هر شغل به یک فرد خاص در سازمان
  • ترسیم نمودار opc و fpc یا همان نمودار جریان کار در شرکت های تولیدی
  • بررسی وضعیت انبار سازمان از لحاظ داشتن امکانات اولیه و هم چنین شرایط محیطی و چگونگی نگهداری از تجهیزات و مواد اولیه
  • بررسی صورت وضعیت های انبار سازمان در خصوص لیست ورود و خروج مواد اولیه و محصولات موقتی به انبار
  • تعیین کنترل کیفیت سازمان در خصوص چگونگی بازرسی مواد اولیه، حین تولید و محصول نهایی و هم چنین تعیین پارامترهای کنترلی در سطح سازمان
  • تعمیرات و نگهداری پیش گیرانه دستگاه و تجهیزات سازمان
  • برنامه ریزی احتیاجات مواد کارخانه در طول یک هفته کاری و برنامه ریزی تولید آن
  • مدیریت استراتژیک سازمان به وسیله رهبران سازمان
  • ارزیابی تامین کنندگان کالا و خدمات در سازمان با بهره گیری از مدیر سازمان
  • طراحی و توسعه
  • مدیریت دانش
  • ممیزی داخلی و بازنگری مدیریت

همان طور که در بالا مشاهده کردید تمامی موارد بالا مراحل استقرار ایزو جهت پیاده سازی ایزو در کارخانه و شرکت به حساب می آیند که مشاورین پس از بستن قرار داد به شرکت کارفرما رجوع می کنند و این برنامه ها را در اختیار هر کدام از افراد سازمان که شرح وظایفی دارند تخصیص می دهد.

استقرار ایزو

طراحی مستندات ایزو

تمامی این الزامات با بهره گیری از طراحی مستندات ایزو امکان پذیر است. این مستندات از روش های اجرایی و فرم هایی تشکیل شده که با استفاده از آن می توان برنامه پیاده سازی ایزو در کارخانه را شروع کرد. به فرض مثال در قسمت QC یا همان کنترل کیفیت کارخانه فرم هایی موجود است که با استفاده از آن می توان برنامه های کنترلی در حین تولید و محصول نهایی سازمان را انجام داد. هم چنین برای بخش های تعمیرات و نگهداری، برنامه ریزی تولید و ارزیابی تامین کنندگان کالا هم، فرم هایی طراحی می شود که به وسیله آن می توان برنامه درستی از این روادید را برای آینده سازمان ترسیم کرد.

هزینه استقرار ایزو

پس از آشنایی با مراحل استقرار ایزو، نوبت به تعیین هزینه این استقرار است. بحث ایزو چون که تمامی بخش های مختلف کاری سازمان را درگیر خود می کند و به نوعی نظم و ترتیب بسیاری به این مباحث می بخشد از درجه اهمیت زیادی برخوردار است و بالطبع هزینه مشاوره و پیاده سازی استانداردهای ایزو با استفاده از این درجه اهمیت تعیین می گردد.

در سال 1402 برای پیاده سازی، آموزش و مشاوره استاندارد پرکاربرد ایزو 9001 شرکت آروین سپهر دیار هزینه ای معادل 40 میلیون تومان و در 4 قسط در طول پروژه دریافت می کند. هم چنین برای استاندارد های دیگر این هزینه کم و زیاد می شود و اگر دوست دارید با این تعرفه ها بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم که همین الان با کارشناس فروش ما در این رابطه تماس بگیرید تا هم نحوه بستن قرار و هم این پروسه دریافت مدارک معتبر ایزو برای شما تشریح شود.

نکته آخر در خصوص مراحل استقرار ایزو، به ترتیب انجام دادن آن است که هر کدام از این مراحل پیش نیاز مراحل بعدی است و لازم می باشد که کارشناس مشاور در این خصوص اهتمام زیادی به خرج دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره زیر تماس بگیرید:

شماره همراه: 09902702205

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *