این یک تصور غلط رایج است که شرکتها فکر می کنند برای گرفتن ایزو باید اسناد و مدارک محرمانه خود را در اختیار نمایندگی های ایزو قرار دهند. خیر اینگونه نیست در ادامه مدارک لازم جهت گرفتن ایزو به شما ابلاغ می شود.
گواهی ایزو چیست و چرا دریافت آن لازم است:
گواهی مهر تاییدی از یک نهاد خارجی است که به موجب آن یک شرکت با یکی از سیستم های مدیریتی شناخته شده بین المللی مطابقت دارد.
دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید یک سیستم مدیریتی را اتخاذ کنید. شما می توانید موفقیت خود را در مناقصه ها افزایش دهید، کارایی داخلی را بهبود بخشید، هزینه ها را کاهش دهید یا به سادگی به مشتریان بالقوه خود ثابت کنید که قابل اعتماد هستید.
هر استانداردی از مزایای خاص خود در هر صنعت پشتیبانی می کند، اما مزایای مشترک در سراسر گواهینامه ها عبارتند از: پتانسیل گسترده بازار، انطباق با مناقصه های تدارکات، بهبود کارایی و صرفه جویی در هزینه، سطح بالاتر خدمات مشتری و در نتیجه رضایت، و افزایش روحیه و انگیزه کارکنان. با داشتن یک استاندارد مدیریت شناخته شده، به مشتریانتان اثبات می شود که شما در مورد نیازهای آنها جدی هستید.
مدارک مورد نیاز برای گرفتن ایزو:
برای صدور گواهینامه ایزو دو مجموعه مدارک مورد نیاز است که به شرح زیر است:
نام شرکت
زمینه فعالیت
آدرس شرکت
و برای تایید استقرار ایزو در شرکت به مدارک زیر نیاز داریم:
- نظارت و اندازه گیری منابع
- سوابق آموزش کارکنان، صلاحیت ها، تجربه و غیره.
- سوابق بررسی الزامات محصول / خدمات
- سوابق ورودی ها، کنترل ها، خروجی ها و تغییرات طراحی و توسعه
- ویژگی های محصول / خدماتی که باید ارائه شود
- سوابق اموال مشتری
- سوابق کنترل تغییر ارائه محصول / خدمات
- انتشار محصول / خدمات
- ثبت خروجی های ناسازگار
- نتایج پایش و اندازه گیری
- نتایج حسابرسی داخلی
- معیارهای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان
مراحل گرفتن ایزو در ایران:
قبل از اینکه بتوانید گواهینامه دریافت کنید، ابتدا باید فرآیندهای تولید خود را توسعه داده و مستندسازی کنید و رویه های صحیح را اجرا نمایید تا اطمینان حاصل شود که می توانید استانداردهای کیفیت خود را حفظ کنید.
در اینجا 7 مرحله ضروری برای تبدیل شدن به یک کسب و کار دارای گواهی ایزو آورده شده است.
1. سیستم مدیریت خود را توسعه دهید
2. سیستم خود را پیاده سازی کنید
3. بررسی کنید که سیستم شما موثر است
4. سیستم خود را ثبت کنید
5. سازمان حسابرسی مناسب را برای ثبت نام خارجی انتخاب کنید.
6. مستندات سیستم مدیریت خود را برای بررسی و اطمینان از مطابقت با استانداردهای قابل اجرا ارسال کنید.
7. برای بازرسی توسط حسابرس خارجی آماده شوید تا تأیید کند که الزامات سیستم برآورده شده و سیستم مدیریت به طور موثر پیاده سازی شده است.
هزینه گرفتن ایزو:
هزینه های توسعه و ثبت یک سیستم مدیریت رسمی بسته به اندازه و پیچیدگی سازمان و فرآیندهای داخلی شما متفاوت است.
اول: هزینه های توسعه، یعنی زمان صرف شده برای مستندسازی و پیاده سازی سیستم وجود دارد.
دوم: آموزش کارکنان برای تهیه اسناد و مدارک لازم و برنامه ریزی و اجرای ممیزی های داخلی موثر هزینه هایی دارد.
سوم:هزینه ثبت نام که شامل انجام ممیزی و ثبت سیستم مدیریت می باشد وجود دارد.
دقت کنید که هزینه بستگی به تعداد مکان ها، محدوده کار، تعداد شیفت ها و غیره دارد.
شما می توانید با استفاده از مشاور خارجی برخی از این هزینه ها را کاهش دهید، به خصوص که این امر خطر شروع مسیر اشتباه یا از دست دادن الزامات حیاتی استاندارد را کاهش می دهد.
به عنوان یک دستورالعمل کلی، معمولاً از زمان آغاز به کار تا ثبت نام دو الی سه ماه طول می کشد.
بسته به بلوغ سیستم مدیریت موجود شما، اندازه و پیچیدگی سازمان شما و دامنه ثبت نام، برای پیاده سازی یک سیستم مدیریت رسمی هزینه آن بین 200 الی 300 خواهد بود، به علاوه هزینه های ممیزی ثبت نام که معمولا بین نرخ روز محاسبه می شود.
جهت گرفتن استانداردهای ایزو با شماره های زیر تماس بگیرید.
شماره تماس: 09902702205
بدون دیدگاه