مراحل اخذ ایزو

مراحل اخذ ایزو


در این مقاله به بررسی تمامی مراحل اخذ ایزو در سازمان می پردازیم. هم چنین مقررات و قوانین دو ایزو 9001 و 14001 و مراحل اخذ آن ها را به طور کامل مورد ارزیابی قرار می دهیم. برای پاسخ به تمامی سوالات خود در این زمینه، با ما همراه باشید.

تاریخچه ایزو

در سال 1946، یک سازمان بزرگ به نمایندگی از25 کشور جهان با هدف هم سان سازی استاندارد های همه ی صنایع مشغول به فعالیت در جهان و هم چنین سهولت تجارت بین الملل، در ژنو سویس تاسیس شد و آن را ایزو نامیدند که توسط 65 نماینده از کشور های مختلف، اداره می شد. کلمه ایزو مخفف شده عبارت International Organization For Standardization است که ریشه یونانی دارد. ISOS به معنای هم مانند و برابر است که مفهوم آن بسیار به اهداف سازمان جهانی استاندارد نزدیک است. تاکنون 23064 استاندارد توسط سازمان استاندارد ایزو به کسب وکار جهان معرفی شده است به طور مثال واحد های اندازه گیری مسافت و زمان (متر وثانیه) نیز توسط سازمان استاندارد بین الملل در سال 1955 تعیین شد.

مزایای اخذ ایزو برای سازمان

یکی از مزایای اخذ ایزو برای سازمان، اعتبار در بازار بین الملل است به گونه ای که در بازار جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد و در مقوله واردات و صادرات نیز امتیازات ویژه ای به دست می آورد. بسیاری از شرکت ها برای کسب اعتبار در بازار جهانی اقدام به اخذ ایزو های مرتبط با کسب وکار خود می کنند و این خود شانس همکاری با شرکت های صاحب برند و معروف خارجی را فراهم می سازد. آموزش اصولی که با پیاده سازی رهنمود ها و مقررات ایزو در سازمان ها داده می شود باعث صرفه جویی در زمان و جلوگیری از خسارت هایی که ناشی از نا آگاهی است می شود. استمرار در پیروی از مقررات ایزو در سازمان، از مهم ترین مزایای دریافت آن می باشد زیرا با خود نظم و دیسیپلین برای شرکت به همراه دارد و کیفیت انجام فرایند ها و عملیات سازمانی را بهبود می بخشد. به مرور مشتریان فقط از مراکزی خدمات دریافت می کنند که دارای گواهینامه های ایزو معتبر هستند زیرا اخذ این گواهینامه برای شرکت ها، اعتماد و اعتبار به همراه دارد و افراد برای انتخاب مراکز خدماتی و خرید محصولاتشان راحت تر تصمیم می گیرند و این یکی دیگر از مزایای اخد ایزو برای سازمان هاست.

مراحل اخذ ایزو برای شرکت

  1. ابتدا شرکت متقاضی با مشاوران مرکزی که برای انجام خدمات اخذ ایزو انتخاب کرده است در رابطه با شرایط اخذ ایزو گفت و گو، برآورد هزینه، تصمیم گیری و سپس تکمیل فرم اطلاعات سازمانی را انجام می دهد.
  2. در مرحله دوم هماهنگی های لازم برای بستن قرارداد با شرکت صادرکننده را انجام می دهد و اقدام به عقد قرارداد می کنند.
  3. در مرحله ی سوم در جلسات مربوط به ایزو و اهمیت آن در رفتار سازمانی که توسط نهاد صادر کننده برگزار می شود شرکت می کند.
  4. در مرحله ی چهارم تمامی مستندات لازم جهت راه اندازی پروژه ایزو را ارائه می دهد.
  5. مرحله پنجم مرحله ی انجام ممیزی ها است. در این مرحله با تمامی پرسنل مصاحبه می شود و سوابق آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. در همین مرحله تمامی نقاط ضعف و قوت سازمان شناسایی می شود و اقدام به حل نواقص و مشکلات از مزایای این مرحله به شمار می رود.
  6. با انجام این مراحل شما می توانید برای صدور ایزو اقدام کنید.

گرفتن ایزو 9001

مراحل اخذ ایزو 9001

شناخته شده ترین و محبوب ترین ایزو در جهان که با کم ترین سرمایه گذاری ممکن نیز می توان اقدام به اخد آن نمود، ایزو 9001 است. برای دریافت گواهینامه ISO 9001، شرکت شما باید یک سیستم مدیریت کیفیت مطابق با ISO 9001 ایجاد کند و از عملکرد و انطباق آن از طریق ممیزی داخلی اطمینان حاصل نماید. نحوه پیاده سازی ایزو 9001 در شرکت، تعیین کننده موفقیت طولانی مدت و ارتقای آن می باشد. یکی از نکات بسیار مهم در زمینه مراحل اخذ ایزو در شرکت، پیاده سازی مختص به همان شرکت می باشد تا به کارآمدی فرآیند کسب و کار شما کمک کند.

راهنمای پنج مرحله ای ما برای دریافت گواهینامه ایزو 9001، رویکردی آسان و بدون استرس را ارائه می کند. ما به کارهایی که معمولاً نادیده گرفته می شوند رسیدگی می کنیم، از اشتباهات رایج اجتناب می کنیم و مراحل اخذ ایزو 9001 را برای شما ساده می سازیم.

مراحل اخذ ایزو 9001 عبارت اند از:

  1. آماده سازی: با تمرکز بر فعالیت‌های ضروری مانند آموزش، تجزیه و تحلیل مشکلات و برنامه‌ریزی، پایه و اساس موفقیت‌آمیز گواهینامه ISO 9001 را بنا می کنیم.
  2. مستندسازی: نوشتن مستندات مورد نیاز اغلب به عنوان چالش برانگیزترین و زمان برترین مرحله در فرآیند پیاده سازی دیده می شود. در این مرحله باید تمامی الزامات و بند های مقررات ایزو 9001 را در قالب شرکت خود تفسیر و تحلیل کنید.
  3. پیاده سازی: مرحله اجرا شامل معرفی رویه های جدید به کارمندان و کمک به آنها برای انطباق و بهبود فرآیندهای کاری است. این مرحله باید پیشرفت های متعددی در فرآیند و دستاوردهای کارآمدی برای شرکت شما به همراه داشته باشد.
  4. حسابرسی داخلی: ممیزی های داخلی، از اجرای موثر ایزو 9001 در شرکت اطمینان حاصل می کنند. انجام ممیزی داخلی اصولی، قبل از صدور مدرک یکی از مراحل الزامی به شمار می رود.
  5. صدور گواهینامه: گواهینامه ایزو 9001 پس از مرحله ممیزی، توسط یک CB معتبر صادر می شود. CB به شرکت های صادر کننده گواهینامه ایزو می گویند.
اخذ ایزو 14001
ایزو 14001

مراحل اخذ ایزو 14001

گواهینامه ایزو 14001 یکی از گواهینامه های مربوط به مشاغل زیست محیطی در جهان است. با اجرای مستندات ایزو 14001، به کاهش اثرات مخرب وارد شده به محیط زیست، کمک می کند.

برای اخذ گواهینامه ایزو 14001، الزاماتی وجود دارد که شرکت ها باید در رعایت آن تمام تلاش خود را به کار گیرند که شامل:

  1. توسعه و پیاده سازی EMS
  2. انجام یک ارزیابی کامل برای بررسی اثرات زیست محیطی
  3. تعیین اهداف شرکت و بررسی هم سویی آن با اهداف زیست محیطی
  4. بهبود مستمر EMS بر اساس بررسی و ارزیابی منظم

لازم به ذکر است مدت زمان اعتبار گواهینامه ایزو 14001، 3 سال است و شرکت ها برای حفظ آن مرتبا مورد بازرسی قرار می گیرند.

دریافت گواهینامه ایزو 14001، وفاداری شرکت شما به محیط زیست را نشان می دهد. از این رو می تواند اعتبار بسیار زیادی در جامعه برای شرکت شما به جهت تعهدات شرکت به محیط زیست به ارمغان بیاورد. از دیگر مزایای اخذ این استاندارد، می توان به بهبود عملکرد تجاری شرکت اشاره کرد. یک EMS موثر می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش کارایی منابع کمک کند و در نتیجه عملکرد تجاری را بهبود ببخشد. صدور این گواهینامه، می تواند مطابقت شرکت شما را با قوانین و مقررات زیست محیطی، اثبات کند و هم چنین بین شرکت شما و دیگر شرکت های فعال در زمینه کسب و کار یکسان، مزیت رقابتی ایجاد می کند و شرکت شما را به سمت بازار های کلیدی سوق می دهد.

فرآیند دستیابی به گواهینامه ISO 14001 می تواند چالش برانگیز باشد. اما با برنامه ریزی و آماده سازی مناسب می توان این کار را انجام داد.

5 مرحله دستیابی به گواهینامه ایزو 14001:

  1. شناسایی مناطقی که شرکت شما برای پیاده سازی ایزو 14001 نیازمند بهبود است، به تجزیه و تحلیل  اولیه نیاز دارد.
  2. توسعه و اجرای یک EMS موثر، که الزامات ایزو را برآورده می کند و انطباق با مقررات زیست محیطی را تضمین می کند.
  3. انجام ممیزی های داخلی برای اطمینان از اینکه EMS شما به درستی کار می کند.
  4. تعامل با یک نهاد صدور گواهینامه معتبر برای انجام ممیزی پیش ارزیابی برای شناسایی هرگونه شکاف، قبل از ممیزی رسمی گواهی.
  5. انجام ممیزی صدور گواهینامه رسمی برای تایید انطباق با استاندارد های ایزو 14001

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراحل احذ ایزو می توانید با همکاران ما در تیم ایزوکده از طریق سایت ایزوکده در ارتباط باشید یا با شماره زیر تماس بگیرید.

09902702205

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *