ایزو مدیریت ریسک

امروزه برای بسیاری از شرکت ها گرفتن ایزو مدیریت ریسک (ایزو 31000) اهمیت زیادی دارد. آخرین ویرایش استاندارد 31000 مربوط به سال 2018 می باشد. در واقع استاندارد مدیریت ریسک می تواند برای آماده سازی یک تجارت برای همه احتمالات ارزشمند باشد.
ایزو مدیریت ریسک به گونه‌ای طراحی شده‌ است که به صورت گسترده در صنایع مختلف، جایگاه‌ها و انواع کسب‌وکار مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیریت ریسک به چه معناست:

البته که موفقیت هر شرکتی به عوامل زیادی بستگی دارد، از ارزیابی و به روز رسانی مداوم پیشنهادات آنها گرفته تا بهینه سازی فرآیندهایشان. به همین دلیل است که سازمان جهانی استاندارد سازی، ایزو 31000 را برای مدیریت ریسک توسعه داده است.

این استاندارد علاوه بر پرداختن به تداوم عملیات، سطحی از اطمینان را از نظر انعطاف پذیری اقتصادی، شهرت حرفه ای و نتایج زیست محیطی و ایمنی ارائه می کند. در دنیای عدم قطعیت، ایزو 31000 برای هر شرکتی که به دنبال راهنمایی روشن در مورد مدیریت ریسک می باشد، ساخته شده است.ایزو مدیریت ریسک

ایزو مدیریت ریسک چیست:

ایزو مدیریت ریسک که همه آن را به عنوان 31000 می شناسند نخست بار در سال 2009 انتشار یافت و الزامات اجرای مدیریت ریسک را ارائه کرده است. هدف ورژن 2009 ایزو مدیریت ریسک این است که برای “هر شرکت عمومی، خصوصی یا اجتماعی، انجمن، گروه یا فردی” قابل اجرا و سازگار باشد.  بازبینی فرآیند ایزو مدیریت ریسک درسال 2015 آغاز شد که به دلیل عدم استحکام و زبان گمراه کننده مورد انتقاد قرار گرفته است.

و در نهایت آخرین به روز رسانی این استاندارد در اوایل سال 2018 به سرانجام رسید. این به روز رسانی از این جهت متفاوت است که ورژن  2018 راهنمایی استراتژیک تری نسبت به ورژن قبلی ارائه کرده است و تاکید بیشتری بر مشارکت مدیریت ارشد و ادغام مدیریت ریسک در شرکت دارد.

مزایای دریافت ایزو مدیریت ریسک برای شرکت:

چرا بهتر است از استاندارد مدیریت ریسک استفاده کنیم؟ چه کاری می تواند برای کسب و کار ما انجام دهد؟ برای آشنایی با مزیت ایزو 31000 می‌تواند به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  1. اصلی ترین آن این است که به شرکت شما مزیت رقابتی می دهد زیرا نشان ایزو یک نماد بین المللی شناخته شده برای استانداردهای کیفیت است.
  2. افزایش آگاهی کارکنان از ریسک های موجود در شرکت با گنجاندن الزامات آن در چارچوب مدیریت و مسئولیت فرآیندهایی که معمولاً از آنها استفاده می کنند.
  3. کاهش و در نهایت حذف خطرات با آموزش کارکنان و ذینفعان در مورد خطرات شناسایی شده
  4. بهبود اعتماد ذینفعان با حفظ شفافیت و انتقال خطرات
  5. فرهنگ شرکت را با گرد هم آوردن دپارتمان‌های متفاوت برای تبادل دیدگاه‌های تازه و در نظر گرفتن اینکه چگونه می‌توانند به طور مؤثرتری با هم کار کنند، بهبود بخشید.
  6. با تمرکز بر فرآیند، پیشگیرانه فکر کردن به جای هرگونه واکنشی، میزان موفقیت را در تمام عملیات های تجاری بهبود بخشید.

در واقع ایزو مدیریت ریسک می تواند برای آماده سازی یک تجارت برای همه احتمالات ارزشمند باشد. با درک بدترین سناریو، یک کسب‌وکار مجهزتر می‌شود زیرا از منابع و فرصت‌های موجود بهترین استفاده برده می شود. اما پیدا کردن سندی جامع که بتواند اطلاعات زیادی را در چنین مجموعه ای از دستورالعمل های منسجم و مختصر جمع کند، برای شما مشکل است. بدون شک، این استاندارد یکی از مهمترین اسناد برای کسانی است که می خواهند زمان خود را برای شروع مدیریت ریسک، بدون به خطر انداختن کیفیت یا یکپارچگی، تلف نکنند.

استاندارد 31000 می تواند برای آماده سازی یک تجارت برای همه احتمالات ارزشمند باشد. با درک بدترین سناریو، یک کسب‌وکار مجهزتر می‌شود تا از منابع و فرصت‌های موجود در حال حاضر بهترین استفاده را برد.
ایزو مدیریت ریسک

چگونه گواهینامه ایزو مدیریت ریسک بگیرم؟

در واقع استاندارد 31000 قواعد و الزامات اصول، چارچوبی خاص را برای مدیریت ریسک ارائه می کند. این می تواند توسط هر سازمانی صرف نظر از اندازه، فعالیت یا بخش آن استفاده شود.

استفاده از این استاندارد می تواند به سازمان ها کمک کند تا احتمال دستیابی به اهداف را افزایش دهند، شناسایی فرصت ها و تهدیدها را بهبود بخشند و به طور موثر منابع را برای درمان ریسک تخصیص و استفاده کنند.

ایزو مدیریت ریسک به دنبال ارائه یک پارادایم شناخته شده جهانی برای شاغلین و شرکت هایی است که از فرآیندهای مدیریت ریسک استفاده می کنند. برای این منظور، پیاده سازی و استقرار گواهی 31000 می تواند برای هر شرکتی در هر زمینه فعالیت سفارش داده شود.

توجه به این نکته بسیار مهم است که ایزو مدیریت ریسک مجموعه ای از دستورالعمل ها است، نه الزامات.

هدف ایزو 31000 ساده کردن مدیریت ریسک در مجموعه ای از دستورالعمل های کاملاً قابل درک و عملی است که باید بدون در نظر گرفتن اندازه، ماهیت یا محل کسب و کار، اجرا شوند.

برای اخذ گواهینامه ایزو مدیریت ریسک بهتر است مشاوره و پیاده سازی صحیح صورت گیرد سپس از مراجع معتبر یعنی زیر نظر سازمان استاندارد گواهی آن را صادر شود.

هشت اصل مهم در اجرای ایزو 31000:

برای استقرار ایزو مدیریت ریسک چند اصل ضروری وجود دارد الزام است رعایت گردد، که به شرح زیر است:

  1. مدیریت ریسک باید در تمامی عملیات و فعالیت های تجاری ادغام شود
  2. رویکرد باید ساختارمند و جامع باشد.
  3. فرآیندها و چارچوب مدیریت ریسک باید متناسب با اهداف و زمینه سازمان تنظیم شوند.
  4. ذینفعان باید با چارچوب مدیریت درگیر باشند.
  5. مدیریت ریسک باید پویا و قوی باشد. (تفکر پیشگیرانه، پیش بینی، تشخیص، تصدیق و پاسخ به تغییرات)
  6. مدیریت ریسک هرگونه محدودیت اطلاعات موجود را در نظر می گیرد.
  7. عوامل انسانی و فرهنگی بسیار مهم هستند و باید در تمام مراحل و جنبه های مدیریت ریسک مورد توجه قرار گیرند.
  8. چارچوب مدیریت ریسک به طور مداوم از طریق یادگیری و تجربه بهبود می یابد.

این اصول به وضوح مهمترین عوامل برای یک چارچوب مدیریت ریسک موثر و کارآمد را طبق ایزو 31000 توصیف می کنند. اصول یک تا پنج به طراحی و برنامه ریزی سیستم مدیریت ریسک مربوط می شود.
جهت سفارش و گرفتن ایزو مدیریت ریسک با شماره های زیر تماس بگیرید.

شماره موبایل: 09902702205

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *