اصولا گواهینامه ایزو 10004 مدیریت کیفیت رضایت مشتری تحت اعتبار IAF جهت سنجیدن رضایت ارباب رجوع صادر می شود. این استاندارد اصولا رهنمودی در اجرای پروسه ها برای تفتیش و اندازه گیری رضایت مشتریان عرضه می گردد. هزینه ایزو در خصوص این نوع استاندارد به مرجع درخواستی شما بستگی دارد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.
ایزو 10004 “رضایت مشتری” چیست؟
این استاندارد با تعریف و بکارگیری فرایندهایی برای بررسی و سنجش رضایت مشتریان سروکار دارد. صرف نظر از نوع، اندازه یا محصول تولید شده توسط هر ارگانی اجرا می شود. تمرکز این استاندارد بر مشتریانی است که در بیرون سازمان قرار دارند و اصطلاحا به آن ارباب رجوع می گویند. و همچنین کسب گواهینامه ایزو 10004 امتیازات زیر را به ارگان های ارائه می دهد:
- جلب ارباب رجوع
- شهرت برند
- ترقی مداوم
- کارایی پروسه مجموعه
- و در نهایت سودآوری بیشتر
مفهوم رضایت مشتری:
رضایت ارباب رجوع با فاصله بین انتظارات مشتری و درک مشتری از محصول، توسط خدمات ارگان ها تعیین می گردد. برای دستیابی به رضایت مشتری، سازمان نخست باید انتظارات مشتری را درک کند. این انتظارات ممکن است صریح یا ضمنی باشد، یا کاملاً بیان نشده باشد. انتظارات مشتری، همانطور که توسط سازمان درک می شود، اساس اصلی کالایی است که به بازار تحویل داده می شود. میزان کیفیت محصول تحویل شده به مشتری، اندازه رضایت مشتری را مشخص می کند. تفکیک بین دیدگاه سازمان در مورد کیفیت کالای تحویل داده شده و درک مشتری از کالای تحویل داده شده مهم است، زیرا این مورد دوم رضایت مشتری را کنترل می کند.
مزیت اجرای استاندارد رضایت مشتری:
پیاده سازی این استاندارد مزیت های بیشماری، برای ارگان هایی که خدمات ارائه می دهند را به ارمغان می آورد:
- اطلاعات مربوط به انتظار جدید را بدست می آید.
- حل شکایات برای جلب رضایت شاکی
- روندها شناسایی می شود و از این طریق علل شکایت از بین می رود.
- راه حل مشتری مداری در حل و فصل شکایات.
- پرسنل تشویق می شوند تا مهارتهای خود را در کار با مشتریان بهبود بخشند.
- و در نهایت انتظارات مشتری شناسایی می شود.
[highlight-paper shadow=”0 1px 4px rgba(0, 0, 0, 0.3), 0 0 20px rgba(0, 0, 0, 0.1) inset” align=”;” ]برای چه کسانی کارایی دارد؟ این استاندارد مربوط به هر سازمانی می شود که بخواهد فراتر از انتظارات مشتری عمل کند، این یک نیاز اساسی برای انواع و اقسام مشاغل است، خواه در بخش های خصوصی، دولتی یا داوطلب باشد.[/highlight-paper]
چرا به گواهینامه ایزو 10004 احتیاج داریم؟
زیرا این استاندارد در اجرای رویه های سازمان برای دستیابی به اندازه گیری رضایت ارباب رجوع، مدیران را راهنمایی می کند. در مورد انتظارات جدید اطلاعاتی کسب می شود. روندها را شناسایی کرده و از این طریق علل شکایات را از بین می رود، و پرسنل ترغیب می شود تا مهارتهای خود را در کار با مشتریان بهبود بخشند و هزاران مزیت دیگر.
هزینه اخذ گواهینامه ایزو 10004:
برای صدور گواهینامه ایزو 10004 کارشناسان ما دو مرجع را پیشنهاد می دهند که هزینه ها ی هر کدام با دیگری متفاوت است و مدیران با توجه به هدفشان، تعیین می کنند که جهت صدور گواهی کدام مرجع را انتخاب کنند. به طور مثال:
- اگر گواهینامه ایزو رضایتمندی مشتری را از CB های خصوصی بخواهید که با دریافت اطلاعاتی از سازمان شما در مدت زمان کوتاهی صادر می شود هزینه آن حدود یک میلیون تومان می باشد.
- حال اگر این گواهینامه را تحت اعتبار مرجع بالاتر یعنی IAF بخواهید که اصولا پروسه ی صدور گواهی یک ماه زمان می برد و هزینه آن 6 میلیون تومان می باشد.
[highlight-paper shadow=”0 1px 4px rgba(0, 0, 0, 0.3), 0 0 20px rgba(0, 0, 0, 0.1) inset” align=”;” ]نکته مهم متاسفانه بعضی از نمایندگی های ایزو، گواهینامه با اعتبار IAF صادر نمیکنند و فقط از نماد آن بر روی گواهینامه استفاده می کنند و با هزینه کمتر به متقاضیان ارائه می دهند، لطفا گول گواهینامه های جعلی را نخورید!!![/highlight-paper]
جهت دستیابی به استاندارد ایزو 10004 / صدور ایزو فقط کافیست با ما ارتباط بگیرید.
شماره موبایل مدیریت مجموعه: 09902702205
بدون دیدگاه